Laman Web Rasmi
Pejabat Daerah Dan Tanah Marang
"Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan"
PERKHIDMATAN

PDM

1. PERKHIDMATAN BAHAGIAN PENTADBIRAN

a) Duti Setem

 

  • Dikendalikan sepenuhnya di Kaunter Bersepadu, Kaunter 4, Pejabat Daerah dan Tanah Marang.
  • Sekiranya suratcara memerlukan tandatangan pegawai, pelanggan diminta duduk di ruangan menunggu.
  • Suratcara selesai dan dipulangkan semula kepada pelanggan.

JADUAL URUS NIAGA DUTI SETEM

 

b) Lesen Tukang Emas

  • Dikeluarkan hanya setahun sekali.
  • Pemohon yang ingin memohon lesen tersebut haruslah memohon lesen di Pejabat Daerah Marang.

c) Permohonan Mendapat Sijil Kerakyatan DYMM Sultan Terengganu

  • Dikendalikan sepenuhnya di kaunter 3, Bahagian Pentadbiran Pejabat Daerah Marang
  • Pemohon mestilah berumur 18 tahun ke atas.
  • Pemohon dilahirkan di luar Negeri Terengganu.

PÂ    d) Perkhidmatan Pesuruhjaya Sumpah

  • Perkhidmatan ini disediakan bagi memudahkan masyarakat tempatan yang memerlukan tandatangan bagi menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan tanah,tarekah sebagainya.

2. PERKHIDMATAN BAHAGIAN PEMBANGUNAN MASYARAKAT

a) Pentadbiran JKKK

  • Penghulu Mukim akan melantik JKKK kampung di bawah mukim masing-masing.
  • Setiap JKKK dilantik setiap 2 tahun sekali.
  • Setiap pemasalahan yang dihadapi oleh JKKK akan dirujuk kepada Penghulu Mukim.
  • JKKK adalah perantaraan bagi penghulu mukim untuk mengetahui masalah anak mukim masing-masing.

b) Bantuan Baik Pulih dan Bina Baru Rumah PPRT

  • Bahagian ini menyediakan perkhidmatan baik pulih dan bina baru rumah PPRT
  • Permohonan untuk bantuan ini hendaklah dibuat melalui JKKK dan Pengesahan akan dilakukan oleh Penghulu mukim.
  • Setiap pemohonan akan dipilih dan dinilai megikut kelayakan untuk diberi bantuan tersebut.
  • Melalui program ini dapat membantu masyarakat yang berpendapatan rendah untuk menjalani kehidupan yang lebih sempurna.

c) Pengesahan Dokumen

  • Dokumen asal hendaklah dikemukakan bersama semasa pengesahan salinan dibuat.
  • Pegawai yang terlibat :
    • Pegawai Daerah
    • Ketua Penolong Pegawai Daerah
    • Penolong Pegawai Daerah
    • Pegawai Eksekutif
    • Penghulu
  • Setelah semakan dan berpuashati, tandatangan pegawai berkenaan diturunkan pada salinan dokumen.

d) Pemberian Sijil ASB / ASN

  • Bantuan yang diberikan kepada golongan berpendapatan rendah dalam sijil ASB / ASN.

3. PERKHIDMATAN PEMBANGUNAN FIZIKAL/LUAR BANDAR

a) Khidmat Penggunaan Jentera dan Kenderaan Berat

  • Bahagian ini menyediakan khidmat penggunaan jentera berat seperti buldozer, lori dan sebagainya.
  • Penggunaan jentera berat adalah untuk mengangkut barang dan menimbun tanah atau sebagainya di tempat yang dikehendaki.

b) Menyediakan Kemudahan Prasarana  / Infrustruktur Awam

  • Mengenalpasti lokasi penempatan bagi pembinaan kemudahan prasarana.
  • Penyediaan kemudahan prasarana bagi memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

c) Menyediakan Kemudahan Kemudahan Sukan & Rekreasi , Perhentian Bas Henti-Henti, Wakaf dan sebagainya

  • Untuk meningkatkan kesedaran cara hidup sihat dengan aktiviti sukan yang pelbagai.
  • Memberikan kemudahan tempat menunggu yang selesa kepada pengguna pengangkutan awam.

d) Menyediakan Pelan-Pelan Seragam

  • PDM juga menyediakan lukisan pelan yang seragam.
  • Pelan-pelan seragam ialah pelan bangunan yang sama untuk dibina dikawasan Daerah Marang. Contohnya Bangunan Balairaya.

PTM

BAHAGIAN PEMBANGUNAN TANAH

* Permohonan penyerahan balik dan pemberimilikan semula tanah
* Permohonan serentak pecah sempadan dan ubah syarat tanah
* Permohonan ubah syarat, pecah sempadan / bahagian tanah
* Permohonan penyatuan tanah
* Memproses permohonan penukaran jenis tanah dari pertanian kepada industri
* Pemberian milik tanah di bawah akta tanah
* Memproses permohonan pecah sempadan / bahagian, pemberian milik tanah dan penyerahan semula untuk tujuan membangunkan tanah di atas tanah milik

BAHAGIAN PENDAFTARAN URUSNIAGA

* Menerima suratcara urusniaga / bukan urusniaga
* Menyemak dokumen untuk menentukan kelayakan pendaftaran selaras dengan peraturan dan perundangan
* Mendaftar hakmilik tanah
* Mendaftar urusnniaga dan bukan urusniaga
* Menyedia dan mendaftar hakmilik sementara dan hakmilik kekal
* Menyemak dan menjilid dokumen hakmilik, suratcara urusniaga dan bukan urusniaga

BAHAGIAAN PENGUATKUASAAN

* Menyiasat dan menyediakan laporan aduan orang ramai
* Membuat laporan tanah mengenai permohonan permit pengeluaran bahan batuan, permohonan tanah dan lesen menduduki sementara
* Menjalankan penguatkuasaan terhadap pengeluaran bahan batuan tanpa permit
* Menjalankan penguatkuasaan terhadap pencerobohan tanah kerajaan
* Mengemukakan laporan siasatan sebelum proses pendakwaan dilaksanakan

BAHAGIAN KEWANGAN DAN PENTADBIRAN

* Mengurus hal ehwal pentadbiran dan kewangan secara efektif dan efisyen supaya dapat meningkatkan kualiti pengurusan pentadbiran peringkat daerah
* Mengawasi disiplin dan memproses tindakan tatatertib
* Mengurus segala cuti, menyedia dan memprooses dokumen persaraan
* Menyelaras kursus-kursus, seminar dan bengkel bagi meningkatkan kefahaman tetntang dasar dan peraturan kerja semasa
* Melaksanakan pengurusan perolehan pejabat dan mengawalselia keperluan
* Menguruskan tatacara pengurusan aset alih kerajaan di jabatan meliputi harta modal, dan inventori merangkumi aspek penerimaa, pendaftaran, penyimpanan, penggunaan  dan penyelenggaraan, pelupusan, kehilangan dan hapuskira.

BAHAGIAN HASIL

* Menyelaras, memungut hasil dengan cara lebih berkesan
* Melicinkan perjalanan sistem pembayaran cukai atau hasil setempat
* Menyelaraskan laporan pungutan hasil bulanan
* Mengumpul maklumat berkaitan hasil tanah bagi tujuan pemantauan
* Merangka dasar dan perancangan kutipan tahunan hasil tanah

BAHAGIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT

* Membangunkan aplikasi berkaitan dengan urusan di jabatan mengikut keperluan semasa seperti pembangunan sistem ambil balik tanah, sistem mensyuarat dan sebagainya
* Membangun dan mengemaskini laman web jabatan
* Menyelaraskan dan mengawasi penggunaan perisian dan perkakasan ICT
* Menyediakan latihan untuk semua pegawai dan anggota

 
Alamat Untuk Di Hubungi PEJABAT DAERAH DAN TANAH MARANG
21600 Marang,
Terengganu Darul Iman.
No Telefon Dan Fax TEL : 09-6182211/6185013
FAX PDM: 09-6181963
FAX PTM: 09-6185960
E-Mail E-mail PDTM :
pdmarang@terengganu.gov.my
ptmarang@terengganu.gov.my
Direktori Kakitangan Direktori Kakitangan
Pejabat Daerah Dan Tanah Marang
Kaunter Bersepadu
e-Kajian Kepuasan Pelanggan Online
APC
Perkhidmatan Online
Jadual Bertugas Penghulu Mukim
Hakcipta Terpelihara © 2013-2014 Pejabat Daerah Dan Tanah Marang. All Rights Reserved.
Penafian:Pejabat Daerah Dan Tanah Marang tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan
disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada Laman ini.
Sesuai dipapar menggunakan resolusi 1024 x 768, pelayar IE8, Mozilla Firefox
Terma Dan Syarat | Dasar Privisi | Dasar Keselamatan | Piagam Pelanggan | Bantuan
Di kemaskini Pada :
Rabu 25 Oktober 2017, 11:58
Jumlah Pelawat :
680699
(Statistik Penuh)
Malaysia : https://www.malaysia.gov.my    Kerajaaan Negeri Terengganu : http://www.terengganu.gov.my    Mampu :http://www.mampu.gov.my    MSC Malaysia : http://www.mscmalaysia.gov.my Mysms :http://www.mygovmobile.malaysia.gov.my   
Ikuti Kami :
FacebookFeed

mod_vvisit_counterToday138
mod_vvisit_counterYesterday187
mod_vvisit_counterThis week1371
mod_vvisit_counterLast week1396
mod_vvisit_counterThis month3138
mod_vvisit_counterLast month5601
mod_vvisit_counterAll days680699

QR Kod PDTM :
5addc8a27c27188a5c40cd384a3ab5e8z